ارزیابی ِ نظریاتِ انتقادیِ رقیب

ارزیابی ِ نظریاتِ انتقادیِ رقیب

اکثریت مردم در مواجهه با اعتراضات عقلانی و اخلاقی ،از ایدئولوژی ، جهان بینی ، فلسفه و یا نظریه محبوب و مورد علاقه شان درباره باره طبیعت بشر با اشتیاق و تعصب دفاع می کنند .

به طور کلی تر، اگر از نظریه ای با این دو ابزار دفاع شود می توان گفت که معتقدان ِ نظریه آن را به صورت یک نظام بسته ، باور دارند :
● وجود هیچ گونه شاهد و مدرکی علیه نظریه پذیرفته نمی شود و همیشه فرض بر آن است که باید راهی برای توجیه و تبیین آن چه شواهد مخالف نظریه پنداشته می شود ، وجود داشته باشد.
●انتقادها با تحلیل انگیزه های منتقد در چارچوب خود همان نظریه پاسخ داده می شود .
سخن با افراد معتقد و متعهد این است : از شما نمی خواهیم که اعتقاد و تعهد خود را کنار بگذارید ، بلکه می گوییم درباره آن بیندیشید ‌. می توانید عقیده خود را با نظریات دیگر بسنجید و ببینید که چه اندازه با دیگران موافقت یا مخالفت دارید . می توانید در این باره بیندیشید که بهترین راه برای پاسخ دادن به ایرادات و اعتراضات وارد به نظریه تان کدام است . می توانید در این باره بیندیشید که کدام بخش های سنت ِ خود را واقعا اساسی و واجد بعضی حقایق بنیادین تلقی می کنید و کدام بخش ها را به نوعی اختیاری می دانید _ یعنی بخش هایی که شاید از نظر تاریخی مهم تلقی شوند اما لازم نیست همه به آنها متعهد باشند .
سخن با افراد که اعتقاد و تعهد خاصی ندارند از جمله نسبی گراها و پست مدرنیست ها نیز این است :
هر کس در زندگی باید نوعی نظریه درباره طبیعت انسان یا ایدئولوژی یا فلسفه ای داشته باشد ؛ شما نیز باید بدانید که سعادت و بهروزی انسان در گرو چیست و ارزشمندترین کارهایی که انسان می تواند انجام دهد کدام است ؛ دست کم باید بدانید سعادت و خوشبختی خودتان عبارت از چیست . شما را فرا می خوانیم به این که نظام های فکری ِ گوناگونی را وجود دارد مد نظر قرار دهید و آن ها را با دیدگاه فعلی خود هرچند دیدگاهی حداقلی و نسبی گرایانه باشد بسنجید و بکوشید درباره تفاوت ها ارزیابی عقلانی داشته باشید . هر انسانی که فراتر از سطح حیوانی زندگی می کند نمی تواند به کلی از ارائه دلیل برای باور ها و رفتارهایش صرف نظر کند .

#دوازده_نظریه_در_باب_طبیعت_بشر

#لزلی_استیونسون
#دیدوید_هابرمن
#پیتر_متیوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *